Gibraltar - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Thijs Post - WaarBenJij.nu Gibraltar - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Thijs Post - WaarBenJij.nu

Gibraltar

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

12 Januari 2014 | Gibraltar, Gibraltar

Na een aantal mooie dagen 'on Tour' met Feyenoord was het zondag 12 januari voor mij tijd om de bus vanaf Marbella naar La Linea de la Concepcion (grensstadje voor Gibraltar) te nemen. Ik had mijn wekker daarom om 07.15 staan, want mijn bus zou om 08.30 vertrekken. Uiteindelijk bleek ik echter geen wekker nodig te hebben want mijn mede-Feyenoorders kwamen om 07.00 thuis na een nachtje flink gezopen te hebben. Mooie tijd voor mij dus om er uit te gaan, even snel te douchen en de taxi naar het busstation te nemen. De busreis verliep voorspoedig en na ongeveer een uurtje zag ik de rots van Gibraltar in beeld komen.

Toen we eenmaal gearriveerd waren in La Linea de la Concepcion kon ik lopen naar de grens, want dat was nog geen 200 meter lopen. Zonder dat er naar mijn paspoort gekeken werd kon ik de grens over en stond ik in Gibraltar. Ik had in Nederland al geregeld dat ik in Gibraltar op een boot zou slapen, dat was namelijk de goedkoopste optie en het leek me leuk om een keer te doen (http://www.gibraltarbedandbreakfast.com/condiosco/). Terwijl ik naar mijn slaapplek liep kwam ik langs het voetbalstadion van Gibraltar, waar een wedstrijd aan de gang was. Nu had ik de dag daarvoor een wedstrijd van Feyenoord 'gezien' dus ik was echt niet veel gewend qua niveau, maar dit was nog wel twintig keer slechter zeg. Ik ben dus maar snel doorgelopen naar de boot, waar ik even kort met de eigenaresse gepraat heb en mijn spullen afgeleverd heb.

Vanaf de boot ben ik naar de rots toegelopen. Ik had in Nederland ongeveer uitgezocht hoe het de bussen in Gibraltar werkte, maar eenmaal in Gibraltar aangekomen heb ik besloten om maar gewoon alles lopend te doen, toch tijd genoeg. Het eerste wat ik tegenkwam en wat de moeite waard was was de botanische tuin in Gibraltar, echt veel stelt het allemaal niet voor, maar omdat ik er toch doorheen moest lopen om bij het natuurreservaat te komen waar alles gebeurt ben ik er maar eventjes doorheen gelopen. Op zich best een mooie tuin, maar weinig bijzonders te zien. Nadat ik hier doorheen was gelopen kwam ik de eerste aap tegen, gewoon midden op een doorgaande weg. Ik wist dat er apen waren op Gibraltar, maar ik had ze eigenlijk alleen op de rots verwacht en niet zo midden op de weg.

Uiteindelijk kwam ik aan bij het natuur reservaat, waar ik tien pond moest betalen om er in te mogen. Het eerste wat ik tegen kwam was de joodse begraafplaats die daar ligt en waar ik op liep omdat ik in de veronderstelling was dat de wandeling die ik wou maken daar begon. Die wandeling bleek echter te beginnen vlak naast de ingang van de begraafplaats. Toen ik de ingang eenmaal gevonden had kon de lange tocht naar boven beginnen. Het was een prachtige maar ontzettend zware wandeling. Het was zo'n 21 graden en ik liep volop in de zon met een vrij zware rugzak op mijn rug. Ik ben dan ook twee keer even moeten gaan zitten omdat ik het echt moeilijk kreeg. Maar de uitzichten die je tijdens de wandeling kreeg maakte het het allemaal meer dan waard. Toen ik uiteindelijk alle trappen en rotsblokken had beklommen kwam ik aan op de top en vanaf daar ben ik naar de top van de kabelbaan gelopen, waar de populatie met apen zich bevindt.

Toen ik bij de apen aankwam gebeurde er eigenlijk al gelijk iets legendarisch, er stonden namelijk twee meisjes de apen te voeren (slecht plan) en tegelijk stond een van de twee de apen te filmen met haar telefoon (nog slechter plan). Het resultaat was dat een van de apen er vandoor ging met de telefoon van het meisje. En als zo'n aap er eenmaal vandoor is zie je je telefoon dus nooit meer terug. Ik moest heel erg moeite doen om mijn lachen in te houden. De uitzichten vanaf de top zijn erg mooi, maar waar het daar om draait zijn toch vooral de apen. Bij de kabelbaan zat een café waar ik even wat gegeten en gedronken heb (binnen, anders gaan de apen er met je voedsel vandoor!). Aan dit café zat een plateau vanaf waar je hele mooie uitzichten had, echter liepen hier ook apen. Een van deze apen had het voorzien op mijn rugtas, maar kreeg deze gelukkig niet te pakken. Na nog wat rondgelopen te hebben op de rots begon ik aan de weg naar beneden.

Ik wist namelijk dat er beneden ook nog heel wat te zien was, zo waren er tunnels in de rots gegraven die gebruikt waren in verschillende oorlogen, want Gibraltar ligt natuurlijk op een geweldige plek strategisch gezien. Toen ik naar beneden liep kwam ik eerst een kleine tentoonstelling tegen over de oorlogen in Gibraltar, wat op zich interessant was maar erg klein, dus ik was er na een kwartiertje wel klaar. Ik had vanaf dat punt echter een perfect uitzicht over het vliegveld van Gibraltar dus heb ik even gekeken wanneer er een vliegtuig zou landen dan wel op zou stijgen. Dit bleek een kwartiertje later te zijn en dus ben ik even een kwartiertje op een bankje gaan zitten om daarop te wachten. Dit was de eerste keer dat ik een vliegtuig helemaal op kon zien stijgen en eigenlijk was er weinig interessants aan, volgende keer hoef ik er in ieder geval niet op te wachten dus.

Vanaf dit punt ben ik doorgelopen naar de tunnels die er in de rots gemaakt zijn. Terwijl ik hier naartoe liep kwam ik nog twee Feyenoorders tegen die ook een dagje Gibraltar deden, deze waren echter nog niet bovenop de rots bij de apen geweest, dus na een kort gesprek vervolgden we beide onze weg. Eenmaal bij de tunnels aangekomen liep ik naar binnen waar een erg interessante tentoonstelling was over alle verschillende belegeringen die Gibraltar ondergaan heeft. Ik heb zeker een uur in deze tunnels rondgelopen en alle informatie die er beschikbaar was gelezen.

Na de tunnels ben ik rustig aan teruggelopen naar de stad en kwam ik onderweg nog een kasteel tegen wat door vele heersers gebruikt was en een soort tentoonstelling van hoe het er vroeger tijdens belegeringen aan toe ging, dit stelde allebei echter niet veel voor en hier heb ik dan ook weinig tijd besteed. Uiteindelijk kwam ik na veel trappen af te lopen weer terecht in het stadje en heb ik even geluncht bij de Burger King (lekker culinair!). Hierna ben ik naar de boot gelopen waar intussen m'n kamer klaar was. De eenpersoonskamers zaten echter vol en dus kreeg ik de grootste kamer van de boot, erg vervelend haha. Op de boot heb ik even een dvd'tje gekeken op de tv die er stond en heb ik even een powernap gedaan. Hierna was het alweer tijd om te eten en heb ik aan de kade even iets gegeten, gewoon biefstuk met patat dus weinig bijzonders. Ik merkte echter dat ik goed moe was en dus ben ik weer naar de boot gegaan, heb nog een filmpje gekeken en ben gaan slapen. Ik moest de volgende dag weer vroeg op om richting Sevilla te gaan namelijk.

Conclusie: Gibraltar vond ik hartstikke leuk omdat er veel te zien is qua natuur. Het stadje zelf is niks te doen, dus het enige wat je er te zoeken hebt is de rots. Aan een dag Gibraltar heb je dan ook meer dan genoeg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gibraltar, Gibraltar

Thijs

Actief sinds 28 Okt. 2013
Verslag gelezen: 782
Totaal aantal bezoekers 104513

Voorgaande reizen:

12 Juli 2016 - 23 Juli 2016

Roemenië 2016

12 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Balkan 2015

18 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Rome '15

04 Juli 2014 - 16 Juli 2014

Zomer 2014

12 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Gibraltar en Sevilla '14

Landen bezocht: