Sightseeing in Krakau - Reisverslag uit Krakau, Polen van Thijs Post - WaarBenJij.nu Sightseeing in Krakau - Reisverslag uit Krakau, Polen van Thijs Post - WaarBenJij.nu

Sightseeing in Krakau

Blijf op de hoogte en volg Thijs

05 Juli 2014 | Polen, Krakau

De eerste dag in Krakau, vandaag ging ik de stad bekijken, omdat mijn ouders al een tijdje in Krakau waren wisten die de mooie punten te vinden. Vanaf de camping stonden we voor nog geen euro zo in het centrum van Krakau. Vanaf de camping ging een bus naar de rand van Krakau en vanaf daar moesten we nog kort een trammetje nemen naar het centrum.

Eenmaal in het centrum aangekomen liepen we meteen naar het beroemde centrale plein. Op het moment dat ik het plein opliep viel me gelijk op hoe mooi het was. Een soort van markthal in het midden, een kerk aan de zijkant en het hele plein sowieso omringt door mooie huizen.

Na ongeveer een uurtje doorgebracht te hebben besloten we om naar een ander beroemd hoogtepunt van Krakau te lopen, de burcht. De burcht vond ik op zich een mooi gebouw/kasteel, maar omdat voor mij onduidelijk was wat nou precies de functie was (geweest) maakte het niet echt indruk. Eigen schuld natuurlijk.

Een rondje om de burgt later en we gingen naar de joodse wijk om daar te lunchen. In de joodse wijk was namelijk een plein met in het midden een rond gebouw waarin allemaal loketten zaten die belegde broodjes verkochten. Het broodje dat we daar aten was heerlijk en genoeg voor de hele dag. Toen het broodje op was wilde we naar het voormalige joodse getto om daar nog even rond te kijken.

Om in dat getto te komen namen we een soort gemotoriseerde tuktuk om ons daarheen te brengen. Op dat moment voelde ik me echt een stereotype toerist. En omdat dat karretje elke kuil en hobbel in Krakau probeerde mee te pakken vond mijn rug het ook geen succesvolle onderneming.

Eenmaal in het getto afgezet stonden we op een plein met allemaal lege stoelen. Die stoelen symboliseerden alle verdwenen mensen uit het getto. Dit getto was door de nazis opgezet om alle joden bij elkaar te hebben. Ik vond het monument/kunstwerk op de een of andere manier niet heel indrukwekkend, het bracht niet zo goed op mij over wat het over zou moeten brengen denk ik.

Tegenover het plein zat een voormalig apotheek waar nu een museum in zat. Deze apotheek bleek een heel belangrijk punt te zijn in het getto. Via de apotheker konden de joden namelijk (illegaal uiteraard) berichten en spullen met elkaar én met de buitenwereld uitwisselen. In deze voormalige apotheek was nu dus een museum gemaakt over die tijd. Het museum was erg interessant en er was erg veel te zien over die tijd. Een aanrader!

Het getto was in de WOII uiteraard afgesloten voor de rest van de stad. Dit was gedaan door middel van een drie meter hoge muur. Enkele stukken van deze muur staan er nog, echter is hier niet veel aan te zien. Het is gewoon een muur. Maar dat je voor die muur staat met het idee waar die voor gebouwt is maakt het toch bijzonder dat jij daar staat als vrij mens.

Na het zien van de muur hadden we de belangrijkste dingen in het getto wel gezien en dus gingen we te voet terug naar de joodse wijk, met de voetgangersbrug over de Wisła. We wilden namelijk bij een Israëlisch restaurant eten in de joodse wijk. Daar aangekomen bleek op het plein voor het restaurant een groot joods muziekfestival bezig te zijn. Het was triest om te zien dat het door het nog steeds heersende anti semitisme in Polen nodig was dat er een politie eenheid op de been was die vergelijkbaar is met die bij een wedstrijd van Feyenoord. Het is ongelofelijk dat er in een stad die zo dicht bij Auschwitz ligt en zoveel meegemaakt heeft op het gebied van jodenvervolging nog steeds zoveel anti semitisme heeorst. Na heerlijke lamsgehakt gegeten te hebben bij de Israëlieër liepen we nog even langs het plein. Gelukkig gingen we daar ook snel weer weg, want ik vond het echt zeikmuziek. Na dezelfde weg terug genomen te hebben naar de camping (tram en bus) ben ik lekker gaan slapen. Overigens wou dat niet echt lukken omdat de oranje clowns aan het voetballen waren en dat nogal meebeleefd werd door een deel van de camping.

Tags: Krakau, Getto, burcht