Bratislava - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Thijs Post - WaarBenJij.nu Bratislava - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Thijs Post - WaarBenJij.nu

Bratislava

Blijf op de hoogte en volg Thijs

09 Juli 2014 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Bratislava, een stad waarvan ik van te voren eigenlijk erg weinig van verwachtte door dingen die ik op internet had gelezen. Maar omdat ik tijd over had tussen Krakau en Boedapest toch maar besloten om die stad te gaan bekijken.

De dag begon met de bezichtiging van de burcht die boven Bratislava uittorent. Hoog op een heuvel gelegen heb je vanaf de burcht een mooi uitzicht over de stad. Wat hier gelijk opvalt zijn de gebouwen aan de buitenkant van de stad, erg fleurige Oostblokgebouwen in elk denkbare kleur.

Nadat we bij de burcht uitgekeken waren liepen we door een mooi klein straatje naar beneden, de binnenstad in. We kwamen hierbij door de voormalig joodse wijk, waar nu helemaal niets meer van over is. Dit omdat er in de jaren '70 een weg dwars door het centrum van Bratislava gelegd is, waarbij de hele joodse wijk weggevaagd is. Onbegrijpelijk dat dat gedaan is en heel zonde van de mooie gebouwen die het de stad gekost heeft.

Eenmaal de weg overgestoken kwamen we dan echt in het oude centrum terecht. Het eerste wat we zagen was een mooie kerk, een kerk die ik als ik de recensies mocht geloven nooit verwacht had in Bratislava. Toen we hier omheen waren gelopen liepen we verder de stad in.

Na behoorlijk wat mooie straatjes door gelopen te zijn werd het tijd om te lunchen. Dit deden we bij het restaurant naast café kut. De naam van het restaurant is me ontschoten, die van het café vreemd genoeg niet. Het eten was echt overheerlijk en mocht je ooit in Bratislava zijn een aanrader om te gaan eten.

Na deze lunch zijn we nog een tijd door Bratislava gelopen, een stad die ik steeds mooier begon te vinden. Uiteindelijk kwamen we ook nog bij het misschien wel bekendste punt van Bratislava, een heel lullig beeldje dat een rioolwerker voor moet stellen. Dit vond ik een beetje vergelijkbaar met manneke pis, iedereen maakt er foto's van maar eigenlijk is het maar een lullig beeldje.

Uiteindelijk kwamen we terecht bij de brug waarover de weg loopt die dwars door het centrum loopt. Boven op deze brug zit een ufo-vormig restaurant dat ronddraait. Als je hier zit te eten krijg je dus een mooi panoramazicht op Bratislava. Op de brug hingen allemaal foto's die de bouw van de weg door het centrum lieten zien, ongelofelijk als je ziet wat er allemaal gesloopt is ten behoeve van die weg.

Nadat we met de auto nog door de buitenwijken waren gereden (die met de kleurige Oostblokflats) werd het weer tijd om terug te gaan naar de camping. Waar ik s'avonds nog heb geprobeerd een wedstrijd van oranje te kijken maar dat is helaas niet gelukt. Wat is voetbal eigenlijk saai als je niet een van de twee teams support.

Uiteindelijk vond ik Bratislava echt een geweldige stad, veel leuker dan de recensies je doen geloven. Er zijn niet echt toeristische hoogtepunten, maar de sfeer die er hangt vond ik erg fijn. Krakau is bijzonderder, maar eigenlijk vond ik Bratislava leuker.

Tags: Bratislava

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slowaakse Republiek, Bratislava

Thijs

Actief sinds 28 Okt. 2013
Verslag gelezen: 797
Totaal aantal bezoekers 104424

Voorgaande reizen:

12 Juli 2016 - 23 Juli 2016

Roemenië 2016

12 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Balkan 2015

18 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Rome '15

04 Juli 2014 - 16 Juli 2014

Zomer 2014

12 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Gibraltar en Sevilla '14

Landen bezocht: