De heuvels van Buda - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Thijs Post - WaarBenJij.nu De heuvels van Buda - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Thijs Post - WaarBenJij.nu

De heuvels van Buda

Blijf op de hoogte en volg Thijs

14 Juli 2014 | Hongarije, Boedapest

Vandaag hebben Renske en ik Buda bekeken. En om maar met de deur in huis te vallen, het was werkelijk waar prachtig.

We hadden een route gekozen uit het boekje 100% Boedapest (een aanrader, erg handig boekje). Maar omdat de route eindigde vlakbij ons hotel liepen we de route andersom. En dus begonnen we bij de Vrijheidsbrug aan onze route. Vanaf hier liepen we recht op de grotkerk af, dit leek me op zich wel bijzonder maar de toegangsprijs weerhield ons er van om naar binnen te gaan.

Dus liepen we door naar de Citadella en het Vrijheidsmonument wat daar bij hoort. Na een stevige klim, die zeker in die hitte behoorlijk zwaar was bereikte we de Citadella. Eenmaal boven aangekomen bleek wel dat het de wandeling meer dan waard geweest was, want vanaf de voet van het Vrijheidsmonument hadden we een schitterend uitzicht over Buda en Pest.

Na hier een halfuurtje gezeten te hebben vervolgde we onze tocht. De heuvel weer af en een heel stuk langs de Donau lopen. Uiteindelijk kwamen we zo uit bij Nagyi Palacsintázója, waar ze Hongaarse pannenkoeken serveren. Na hier erg lekker geluncht te hebben vervolgden we onze tocht naar het Vissersbastion.

Dit zijn zeven torens die symbool staan voor de zeven stammen waaruit het huidige Hongarije ontstaan is. Ook vanaf hier een erg mooi uitzicht. Wel staat er midden in het Vissersbastion een Hilton hotel dat totaal niet past bij zijn omgeving, heel erg zonde.

Vanaf hier was het nog een stukje lopen naar het Boedapaleis. Daar eenmaal aangekomen was er heel veel moois te zien, een mustsee als je in Boedapest bent. Toen we naar beneden wilden hadden we de keus om voor €3pp met een kabelbaantje te gaan of om te gaan lopen. Gelukkig zijn we gaan lopen, want het was maar een heel klein stukje.

Deze tocht kan ik iedereen aanraden die in Boedapest is, heel erg de moeite waard.