Sofia-Nis - Reisverslag uit Niš, Servië van Thijs Post - WaarBenJij.nu Sofia-Nis - Reisverslag uit Niš, Servië van Thijs Post - WaarBenJij.nu

Sofia-Nis

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

15 Augustus 2015 | Servië, Niš

Vandaag de busreis van Sofia naar Nis. Ik had gisteravond alles al ingepakt, zodat ik vandaag de wekker 'pas' om 6.30 hoefde te zetten. Een kwartier later was ik op weg naar het busstation. De busreis verliep voorspoedig, behalve dat we bij de grems Bulgarije/Servië zeker een uur hebben staan wachten. De rest van de reis heb ik eigenlijk alleen maar liggen slapen en ik werd wakker precies op het moment dat we Nis inreden.

Mijn eerste indruk van Nis was niet top, ik had het idee dat het heel armoedig en druk was. Dit bleek echter te liggen aan de straat van het busstation naar mijn hostel, want in de rest van de stad valt dat best mee. Eenmaal in het hostel aangekomen bleek het vrij druk te zijn, omdat er een internationaal gerenomeerd jazz-festival bezig is in Nis.

Op mijn kamer kwam ik direct in contact met een Egyptenaar die me gelijk uitnodigde om mee te gaan paragliden. Dat was me net iets te veel van het goede, maar samen lunchen/ontbijten zag ik wel zitten. En dus vroegen we aan de eigenaar van het hostel of hij een tip had m.b.t. een restaurant. Gelukkig had hij die en het eten was inderdaad uitstekend. Ik had Cevapi (soort van worstjes met een broodje) en dat was genoeg voor twee personen. Hier betaalde ik het schokkende bedrag van 480 dinar (4 euro) voor. Ik heb behalve wat kaakjes de rest v/d dag niets meer hoeven eten.

Vervolgens ging de Egyptenaar naar de plek waar die afgesproken had met z'n paraglide begeleider en dit bleek precies op de plek te zijn waar ik ook heen wilde, namelijk de Ćele Kula (Skull Tower). Dit is een toren die is gebouwd door de Turken. Nadat zij in een veldslag 4000 Serviërs hadden gedood hebben zij de lijken onthoofd en gescalpt en vervolgens hebben ze van die schedels een toren gemaakt. Tegenwoordig zijn er nog maar 56 schedels aanwezig en stelt het gebouw niet zo veel meer voor, maar wetende wat voor geschiedenis erachter zit vond ik het toch interessant om daar te lopen.

Eenmaal uitgekeken bij de Skull Tower ben ik teruggelopen naar het hostel waarbij ik nog allerlei beelden tegenkwam waarbij ik meestal geen idee had waar ze voor stonden, maar ze vaak best mooi vond. Ook kwam ik door 'Tinkers Alley', een smal straatje met allemaal restaurantjes waar ik waarschijnlijk morgen wel ga eten.

s'Avonds werd ik helaas helemaal niet lekker en dus kon ik niet mee met mijn kamergenoten naar het jazz-festival. Ik ga lekker vroeg slapen en morgen weer een dag!