Nis-Belgrado (rampenplan 2.0) - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Thijs Post - WaarBenJij.nu Nis-Belgrado (rampenplan 2.0) - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Thijs Post - WaarBenJij.nu

Nis-Belgrado (rampenplan 2.0)

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

17 Augustus 2015 | Servië, Belgrado

Als u dacht dat de eerste dag erg was, vandaag was pas echt rampzalig. De dag begon nog prima, om 8.00 stond de wekker en moest ik helaas m'n fijnste hostel ooit (Hostel Aurora, Nis. Aanrader!) verlaten. Om 9.00 ging namelijk mijn bus naar Belgrado.

Eenmaal in Belgrado aangekomen begon de pret. Ik werd namelijk niet afgezet bij het station van Belgrado, zoals verwacht, maar ik werd ergens langs de snelweg gedumpt en moest vanaf daar dus de weg naar m'n hostel vinden. Gelukkig lukte dat wel, het was alleen nog al een stukkie lopen.

Eenmaal bij het hostel aangekomen was het 12.00 en bleek dat ik tot 14.00 niet in kon checken. Mooi de tijd om even rond te kijken in Belgrado dus. Vlakbij het hostel zit het voormalige ministerie van Defensie dat kapot gebombadeerd is in '99 en nog steeds in die staat is. Best indrukwekkend om te zien zo'n totaal verwoest gebouw. Na dit gezien te hebben ben ik doorgelopen naar het nieuwe en oude gerechtsgebouw die hoog aangeschreven staan. Hier vond ik echter niets aan, totaal niet mooi of apart.

Tegenover deze gebouwen ligt het 'National Assembly of Serbia' en dit was wel een prachtig gebouw, een gebouw waar ik erg van hou. Met groene koepels en het nodige pracht en praal, echt heel erg mooi. Toen ik hierop uitgekeken was ben ik doorgelopen naar de St. Mark's kerk, die van buiten erg mooi was maar die ik van binnen niet heel bijzonder vond.

Onderweg naar m'n volgende bestemming werd ik aangesproken door een oudere Serv die hele anti-westerse propaganda tegen me op aan het hangen was. Geprobeerd deze man zo snel mogelijk af te wimpelen en snel doorgelopen naar het Republic Square. Ook dit vond ik weinig boeiend en de straat die vanaf daar loopt, de Knez Mihailova kon me ook niet bekoren. Alhoewel ik daar wel lekker geluncht heb.

Na de lunch was het tijd om terug naar het hostel te gaan. Hier begon het vervelendste van de dag, het hostel bleek namelijk vol te zitten met Syrische vluchtelingen. Ik was letterlijk de enige toerist en voelde me totaal niet op m'n gemak tussen al deze Syrische gezinnetjes. Ik voelde me dan ook meteen diep ongelukkig en ben gelijk op zoek gegaan naar een ander hotel.

Na deze ervaring wilde ik graag een eigen kamer en op amper een kilometer van m'n hostel bleek een hotel te zitten dat voor 32,50 een eenpersoonskamer had voor twee nachten. Snel deze kamer geboekt en het hostel 'uitgevlucht'. Het kost me dan wel 32,50, maar twee dagen mezelf onveilig voelen zag ik niet zitten.

Eenmaal weer een beetje tot rust gekomen ben ik nog even wat te eten en te drinken gaan halen om de rest van de avond vanuit mijn hotelkamer van de keiharde regen en onweer te genieten. S'avonds kreeg ik nog wat vervelende berichten door m.b.t. Belgrado, waardoor ik me nu nog iets minder op mijn gemak voel.

Gelukkig hoef ik morgen nog maar drie dingen te bekijken (Saint Sava kathedraal, het Joegoslavisch Historisch Museum en het Kalemegdan Park) en kan ik verder lekker chillen in m'n hotelkamer. Ook wel eens lekker om te doen op reis.

  • 18 Augustus 2015 - 21:42

    Bart:

    Hoi Thijs,

    Ik kreeg van je ouders te horen van je trip! Erg stoer dat je dit onderneemt! Het is zo te lezen al een hele ervaring voor je. Ik vind het ook super tof om te lezen dat je naar Bosnië zal gaan want zoals je wellicht weet heb ik daar mijn eerste uitzending gehad. Ik heb 3 maanden in Bugojno en 3 maanden in Suica gezeten. De sporen van de oorlog waren toen der tijd nog erg goed zichtbaar en buiten de verharde wegen lag het nog bezaaid met mijnen. Ze waren toen druk bezig met het opruimen ervan maar in mijn ogen leek het een onmogelijke taak. Thijs veel plezier op je trip en doe voorzichtig! Moet goed komen want ik neem aan dat je aapje in je rugzak zit!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Servië, Belgrado

Thijs

Actief sinds 28 Okt. 2013
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 104498

Voorgaande reizen:

12 Juli 2016 - 23 Juli 2016

Roemenië 2016

12 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Balkan 2015

18 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Rome '15

04 Juli 2014 - 16 Juli 2014

Zomer 2014

12 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Gibraltar en Sevilla '14

Landen bezocht: