Belgrado-Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Thijs Post - WaarBenJij.nu Belgrado-Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Thijs Post - WaarBenJij.nu

Belgrado-Sarajevo

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

19 Augustus 2015 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

De wekker ging om 5.30 af en ik kan niet zeggen dat ik echt lekker uitgeslapen was op dat moment. Het vooruitzicht van Sarajevo kreeg me echter toch m'n bed uit en om 5.45 checkte ik uit bij het hotel. Ik vroeg of ik wellicht iets eerder kon ontbijten, maar dat was absoluut onmogelijk. 6.00 is 6.00. En inderdaad, toen ik om 5.59 voor de ontbijtzaal stond zat die nog op slot, een minuut later ging de deur open en kon ik alsnog snel ontbijten.

Om 6.10 werd ik gebeld met de vraag of ik naar 'the square' kon komen. Aangezien er in mijn nabijheid geen plein was vroeg ik of hij de 'roundabout' bedoelde, maar nee, het ging absoluut over een 'square'. Toen die vervolgens begon over 'a circle' ben ik er toch maar vanuit gegaan dat het over de rotonde ging. Vijf minuten later werd ik inderdaad opgepikt door een minibusje en om 6.15 begon de reis naar Sarajevo.

Tot aan de grens heb ik eigenlijk alleen maar liggen slapen, maar vanaf de grens naar Sarajevo was de route echt prachtig. We kwamen door hele mooie dalen en door wintersportdorpen (die er overigens iéts anders uitzagen dan ik gewend ben). Daardoor was het ook geen straf dat de reis lang duurde want er was genoeg te zien.

Om 12.15 kwamen we aan in Sarajevo en werd ik voor de deur van m'n hostel afgezet, topservice! Ik kon een uurtje later pas inchecken dus ben ik een klein rondje gelopen door de oude stad van Sarajevo. En ik moet zeggen, ik vond het gelijk een ontzettend toffe stad. Uiteraard heb ik maar een kleine indruk opgedaan in dat uurtje, maar die beloofde veel goed. Na goed geluncht te hebben (lamskoteletten) ben ik terug gegaan naar het hostel om bij te slapen. Toen ik wakker werd was het 17.00 en besloot ik om niet meer weg te gaan vandaag. Ik heb nog drie volle dagen in Sarajevo en dus genoeg tijd om alles te zien.

Het plan voor morgen is om s'ochtends een rondje te gaan hardlopen en om daarna verschillende musea en gebouwen in de oude stad te gaan bekijken. Erg veel zin om Sarajevo verder te verkennen!