Game of Thrones - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Thijs Post - WaarBenJij.nu Game of Thrones - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Thijs Post - WaarBenJij.nu

Game of Thrones

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

26 Augustus 2015 | Kroatië, Dubrovnik

Om 8.00 vertrok ik uit mijn hostel om om 8.30 de bus naar Dubrovnik te pakken. Behalve een uurtje wachttijd bij de grens ging alles prima en heb ik vooral geslapen. Rond 12.45 was ik bij mijn hostel (Hostel Kings Landing, Game of Thrones verwijzing #1) en een kwartiertje later kon ik mijn kamer in.

Van de lieftallige dame achter de receptie heel veel goede tips gekregen over wat te doen en waar te eten. De eerste tip die ze me gaf was om het Francisciaanse klooster te bezoeken. Dit is een klooster dat een van de oudste apotheken ter wereld bezit en een grote collectie heeft van oude spullen uit Dubrovnik. Toen ik daar aankwam was de man achter de kassa aan de telefoon, dus toen ik vroeg om een studentenkorting mocht ik gratis doorlopen omdat die te druk bezig was, financiële meevaller is altijd leuk, zeker in het retedure Dubrovnik (zelfde prijzen als in NL, maar na Bulgarije, Servië, Bosnië en in mindere mate Montenegro toch ff wennen). In het klooster zelf was genoeg te zien en het bijzonderste vond ik een granaatinslag uit de Joegoslavië oorlog (Dubrovnik is net als Sarajevo omsingeld geweest, alleen duurde het hier 'slechts' een jaar) die ze omlijst hadden.

Na het klooster wilde ik naar Fort Lovrijnac, dat ook in Game of Thrones voorkomt, als kasteel in Kings Landing. Het uitzicht vanaf dit fort was fenomenaal, je kijkt uit over de oude stad en je kijkt zo de baai in waar allerlei eilandjes liggen, echt heel mooi. Overigens lag er ook her en der nog wat opname aparatuur van de set van Game of Thrones.

Op de terugweg naar het hostel ben ik nog langs 'Rector's Palace' gegaan, vroeger werd er per maand een rector benoemd (soort burgemeester) en die mocht dan de hele maand niet uit dat gebouw komen. Nu zit er een museum in over de geschiedenis van Dubrovnik, best interessant.

Hierna vond ik het tijd om even te chillen in m'n hostel en daar bleken twee dezelfde mensen in m'n kamer te zitten die in Kotor ook al bij me zaten, gezellig dus!

Aangezien we geen van drieën dé topattractie van Dubrovnik al hadden gezien besloten we om samen de stadsmuren te gaan beklimmen. Met mijn studentenpas kreeg ik 70% korting, 30 Kuna/4€ i.p.v. 100 Kuna/14€. Vanaf de muren had je overal een mooi overzicht over de stad en over de zee, erg mooi en terecht de topattractie van Dubrovnik genoemd.

Na zo'n 1,5 uur over de muren te hebben gelopen waren we uitgekeken en splitste we weer op. Ik ging het 'war photo museum' bekijken. Hier waren drie tentoonstellingen, een over een conflict in Afrika, een over de belegering van Dubrovnik en een over de Joegoslavië oorlog in z'n algemeenheid. De eerste vond ik indrukwekkend, maar omdat mijn interesse er niet ligt en ik er weinig van af weet minder interessant. De tentoonstelling over Dubrovnik echter was heel indrukwekkend en interessant om te zien. Alle attracties die je s'middags hebt bezocht zie je s'avonds op foto's onder vuur liggen. De tentoonstelling over de Joegoslavië oorlog bevatte veel foto's die ik al had gezien, maar ook twee films die nieuw voor me waren, beide erg indrukwekkend.

In de avond ben ik nog wat gaan drinken met het Engelse stel en dat werd erg gezellig (en laat). Morgen wil ik s'ochtends en s'middags Lokrum bezoeken, dat is een eilandje voor de kust van Dubrovnik en s'avonds wil ik de berg Srd opklimmen, daarbovenop is een fort gevestigd en vanaf daar schijn je een prachtig uitzicht te hebben.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kroatië, Dubrovnik

Thijs

Actief sinds 28 Okt. 2013
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 104500

Voorgaande reizen:

12 Juli 2016 - 23 Juli 2016

Roemenië 2016

12 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Balkan 2015

18 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Rome '15

04 Juli 2014 - 16 Juli 2014

Zomer 2014

12 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Gibraltar en Sevilla '14

Landen bezocht: