Whoever saves one life saves the world entire - Reisverslag uit Krakau, Polen van Thijs Post - WaarBenJij.nu Whoever saves one life saves the world entire - Reisverslag uit Krakau, Polen van Thijs Post - WaarBenJij.nu

Whoever saves one life saves the world entire

Blijf op de hoogte en volg Thijs

06 Juli 2014 | Polen, Krakau

Tijdens het research doen voor dit reisje thuis kwam ik tot de ontdekking dat de fabriek van Schindler (bekend van de film Schindlers List) in Krakau stond en dat er tegenwoordig in die fabriek een museum zat. Toen ik dat las wist ik meteen dat ik per se in dat museum wou kijken. Alleen al om het feit dat het Schindlers bedrijf geweest was.

En dus ging ik vandaag samen met mijn vader op pad naar het museum. We besloten om de fiets te pakken vanaf de camping. Op die manier konden we namelijk heel mooi helemaal langs de Wisła naar de binnenstad fietsen. Eenmaal daar aangekomen was het een kwestie van de bordjes volgen om bij het museum te komen. En wat bleek nou, het museum lag nog geen kilometer bij het voormalig ghetto vandaan.

Het museum was een indrukwekkende collectie over alles wat met de WOII in Krakau te maken had. Je liep als het ware door de oorlog heen op chronologische volgorde. Het begon met de eerste dag van de gevechten en zo doorliep het de hele oorlog. Wat betreft het verhaal van Schindler draaide er een film van 35 minuten die het verhaal van Schindler en zijn fabriek vertelde. Voor de mensen die dat verhaal niet kennen, kijk de film Schindlers List. Ontzettend indrukwekkend wat die man gedaan heeft. Een quote is me heel erg bij gebleven "Whoever saves one life saves the world entire". Een mooi citaat en zeker van toepassing op Schindler. Als je in Krakau bent zou ik zeker dit museum bezoeken, een aanrader.

Na een lekkere fietstocht langs de Wisła terug naar de camping ben ik nog even een stukje hard gaan lopen. Het eerste stukje van de vakantie. Ik besloot om 7,5km te lopen. Omdat het s'avonds nog steeds rond de 30 graden was ging het niet heel snel, maar ik was er tevreden mee. Na het hardlopen vroeg gaan slapen, want morgen staat Auschwitz op de programma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Krakau

Thijs

Actief sinds 28 Okt. 2013
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 104553

Voorgaande reizen:

12 Juli 2016 - 23 Juli 2016

Roemenië 2016

12 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Balkan 2015

18 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Rome '15

04 Juli 2014 - 16 Juli 2014

Zomer 2014

12 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Gibraltar en Sevilla '14

Landen bezocht: