Dag 2: Sightseeing in Sofia - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Thijs Post - WaarBenJij.nu Dag 2: Sightseeing in Sofia - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Thijs Post - WaarBenJij.nu

Dag 2: Sightseeing in Sofia

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

13 Augustus 2015 | Bulgarije, Sofia

Vandaag heb ik een rondje sightseeing in Sofia gedaan. Ik had van te voren een lijst gemaakt met dingen die ik wilde zien:

De Sofia Synagogue
De Sofia Moskee
De St. George Rotunda
De Alexander Nevski Kathedraal
De Sveta Sofia Church
De Universiteit
Het monument voor de Tsaar
De Aveti Sedmochislenici kerk
Het Cultuurpaleis

Omdat de Synagogue en de Moskee allebei erg dicht bij mijn hostel (en bij elkaar) liggen ben ik daar als eerste heen gegaan. Beide mooie gebouwen van buiten, maar helaas niet toegankelijk voor publiek. De St. George Rotunda is een erg leuk klein kerkje, dat zoals de naam al zegt op een soort rotonde ligt in een binnenplaats. Hier ben ik even omheen gelopen en heb er wat foto's van gemaakt. Ik ben hier niet naar binnen gegaan.

Vervolgens stond het bekendste gebouw van Sofia op het programma, de Alexander Nevski kathedraal. Dit is een prachtige kathedraal van buiten (zie foto), maar van binnen vond ik hem minder bijzonder. Wellicht ook omdat het erg donker was binnen. De crypte naast de kathedraal huisvest een museum met allerlei oude muurschilderingen uit Bulgarije. De oudste muurschildering die er hing kwam uit de vijfde eeuw. Voor het schokkende bedrag van 3 lev (1,50 euro) heb ik hier een uurtje rondgekeken.

Naast de Alexander Nevski Kathedraal ligt de naamgever van de stad Sofia, de Sveta Sofia. Dit is een klein bakstenenrood kerkje dat er niet erg imposant uitziet. Eenmaal binnen is het wel prachtig en net toen ik aankwam was er een dienst bezig. Hier heb ik even van zitten genieten en vervolgens ben ik doorgelopen naar de universiteit. Ook dit is een mooi gebouw aan de buitenkant, maar ook de universiteit was niet toegankelijk (mogelijk door vakanties?).

Tegenover de universiteit staat het standbeeld van de Tsaar, na hier wat foto's van te hebben gemaakt ben ik doorgelopen naar de kerk met de moeilijkste naam, de Aveti Sedmochislenic. Dit is een kerk in een drukke straat, maar zodra je binnenstapt is er rust. Een leuk, mooi en pitoresk kerkje die het bekijken zeker waard is. Helaas heb ik van binnenin de kerken geen foto's omdat fotograferen niet toegestaan was (ook niet zonder flits).

Na de laatste kerk gezien te hebben ben ik naar het cultuurpaleis gelopen. Dat dit gebouw de naam paleis draagt is een schande, want het is een van de lelijkste gebouwen die ik ooit gezien heb. Gelukkig ging er vanaf hier een metro, dus ik was snel weg.

Met de metro ben ik naar het trein/busstation gegaan waar ik een busticket naar Nis gekocht heb voor zaterdag à €12. De bus vertrekt al om 7.30 dus dat wordt vroeg opstaan. Vanaf het busstation naar m'n hostel gelopen om even uit te rusten.

In m'n hostel een Amerikaan ontmoet waarmee ik nog een kerk ben gaan bekijken (de Sveta Nedelya, leuk maar niet heel bijzonder). En wat ben gaan eten en drinken. Dit was erg gezellig en ik lag ook pas tegen middennacht op bed. Morgen naar Rila, het hoofddoel van mijn bezoek aan Sofia. Superveel zin in!

Tags: Sofia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bulgarije, Sofia

Thijs

Actief sinds 28 Okt. 2013
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 104519

Voorgaande reizen:

12 Juli 2016 - 23 Juli 2016

Roemenië 2016

12 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Balkan 2015

18 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Rome '15

04 Juli 2014 - 16 Juli 2014

Zomer 2014

12 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Gibraltar en Sevilla '14

Landen bezocht: