Adembenemend Rila - Reisverslag uit Rila, Bulgarije van Thijs Post - WaarBenJij.nu Adembenemend Rila - Reisverslag uit Rila, Bulgarije van Thijs Post - WaarBenJij.nu

Adembenemend Rila

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

15 Augustus 2015 | Bulgarije, Rila

Vandaag zou dus het hoofddoel van mijn bezoek aan Sofia plaatsvinden, een tour naar het Rila klooster. Toen ik wist dat mijn Balkan-trip in Sofia zou beginnen stond voor mij vast dat ik het Rila klooster wou bezoeken. Dit is een klooster op 100km van Bulgarije en staat bekend als (een van) de mooiste plek(ken) in Bulgarije.

Na wat online onderzoek kwam ik tot de conclusie dat een tour boeken helaas de enige niet omslachtige optie was. Ik zeg helaas omdat ik het niet zo heb op georganiseerde tours, ik ben meer van het zelf dingen ondernemen en zelf dingen doen. Maar goed, geen andere optie dus voor €25 een tour geboekt (vervoer van en naar Rila in een minibusje en op de terugweg een tussenstop bij de Boyanakerk en een Engela sprekende gids). Hoe ze het voor die prijs kunnen doen is me een raadsel, want het is 2,5 uur heen en 2,5 uur terug rijden, er moet een gids betaalt worden en een chauffeur.

De tour begon om 09.00 voor de Alexander Nevski kathedraal, hier stapte we in een minibus die rond 09.15 vertrok. Op de heenweg heb ik veel geslapen, dus van de route niet veel meegekregen. Om 12.00 kwamen we aan bij het klooster (we waren onderweg een kwartiertje gestopt om de benen te strekken).

Eenmaal bij het klooster was ik gelijk diep onder de indruk van de schoonheid in combinatie met de locatie van het klooster. Vooral even Googlen op 'Rila Monastery', echt prachtig. Na een rondje gelopen te hebben met de gids en wat informatie te hebben gekregen (enige wat ik onthouden heb is dat de laatste koning van Bulgarije hier ligt begraven, van hem wordt gezegd dat die vergiftigt is door Hitler omdat die vele joden geholpen zou hebben) hadden we een uur de tijd voor eigen invulling. Ik heb nog een half uur rondgelopen en foto's gemaakt en daarna ben ik gaan zitten en heb ik een halfuur lang genoten van de adembenemende schoonheid. Ik vond het dan ook jammer dat we alweer moesten gaan, het nadeel van een tour.

Op de terugweg stopte we ergens voor lunch, waar ik op aanraden van de gids koos voor Kavarma. Een traditioneel Bulgaars gerecht dat een stoofpotje met ei en varkensvlees is, simpel maar erg lekker. En dat voor de schokkende prijs van 8 lev/4 euro.

Na de lunch was het tijd voor de reis terug naar Sofia, om in de buitenwijken van Sofia nog te stoppen bij de Boyanakerk. Ook van de terugreis heb ik weer erg weinig meegekregen omdat de ogen dichtvielen.

Bij de Boyanakerk had ik het geluk dat ik als student 2 lev/1 euro betaalde i.p.v. 10 lev/5 euro. De Boyanakerk is een heel klein kerkje (er mogen ook maar maximaal 8 mensen tegelijk in) met allerlei hele oude goed bewaard gebleven fresco's. Ik vond het niet heel mooi, maar het is op zich wel bijzonder dat je tussen dat soort superoude schilderingen staat.

Toen we hier uitgekeken waren werden we teruggebracht. s'Avonds heb ik nog wat gegeten en wat biertjes gedaan met de Amerikaan en vroeg in bed gaan liggen. Morgen is het tijd voor een nieuwe episode van mijn reis, Nis in Servië. En aangezien de bus om 7.30 begint ga ik vroeg slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bulgarije, Rila

Thijs

Actief sinds 28 Okt. 2013
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 104520

Voorgaande reizen:

12 Juli 2016 - 23 Juli 2016

Roemenië 2016

12 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Balkan 2015

18 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Rome '15

04 Juli 2014 - 16 Juli 2014

Zomer 2014

12 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Gibraltar en Sevilla '14

Landen bezocht: