De 'Iron Throne' - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Thijs Post - WaarBenJij.nu De 'Iron Throne' - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Thijs Post - WaarBenJij.nu

De 'Iron Throne'

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

27 Augustus 2015 | Kroatië, Dubrovnik

Vanochtend de wekker gezet om de eerste boot (09-00) te nemen naar het eiland voor de kust van Dubrovnik (Lokrum). Eenmaal op Lokrum aangekomen eerst een mooi plekje opgezocht om te zwemmen en de dag door te brengen. Toen ik die gevonden had heb ik daar m'n badhandoek en slippers neergelegd en ben een rondje om het eiland heen gaan hardlopen. Erg pittig, want warm en veel hoogteverschil.

Na 5km kwam ik weer bij het beginpunt aan. Ik had een bijzonder plekje uitgekozen om de dag door te brengen, want het was een meertje op het eiland dat ondergronds in contact staat met de zee. Daarom is het meertje zo zout dat het ook wel de dode zee genoemd wordt.

Hier heb ik me tot 14.00 vermaakt met in luieren, zwemmen, lezen en Game of Thrones kijken. Ook op dit eiland is een groot deel van Game of Thrones opgenomen, en dus is er in een oud fort een hele tentoonstelling over de serie gemaakt. Het kroonstuk van die tentoonstelling is de 'Iron Throne' die een prominente rol heeft in de serie. Uiteraard moest ik een foto hebben van mij op de Iron Throne. En dus heb ik nu een King Joffrey-achtige (kijk die serie menschen) foto, op hardloopschoenen, in zwembroek en met haar dat eruit ziet alsof ik net uit het water kom. Topfoto dus.

Hierna vond ik het wel weer mooi geweest en nam ik de boot terug naar Dubrovnik. Even snel een douche genomen en gechilld in het hostel om vervolgens de kathedraal van Dubrovnik te bezoeken. Dit was een van de saaiere kerken/kathedralen van deze reis, doet van binnen erg modern aan. Gelukkig was het gratis.

De Kathedraal had ik snel gezien dus. Vervolgens was het tijd voor de tweede activiteit van vandaag, omhoog klimmen naar fort Srd. Dit fort heeft een heel belangrijke rol gespeelt in de belegering van Dubrovnik, omdat je vanuit hier perfect overzicht hebt over de oude stad. En dus was het de Kroaten er alles aan gelegen om het fort in handen te houden. Uiteindelijk is dat ook gelukt en mede daarom hebben de Serven Dubrovnik uiteindelijk niet kunnen veroveren.

Na een hele zware en warme klim omhoog kwam ik boven aan. Hier heb ik eerst een museum bezocht over de belegering van Dubrovnik, erg interessant. Alhoewel de vertaler Engels waarschijnlijk z'n dag niet had, want de vertalingen zijn niet echt foutloos. Nadat ik het museum volledig gezien had ben ik op een bankje gaan zitten en heb ik genoten van het uitzicht. Echt prachtig vanaf hier, al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik Kotor mooier vond.

Na de tocht naar beneden (stuk minder pittig dan de andere kant op) heb ik wat gegeten bij een visrestaurant dat me aangeraden was door de dame van de receptie. Erg lekker! Vervolgens in het hostel de laatste aflevering van Game of Thrones gekeken van dit seizoen en vroeg gaan slapen. Morgen staat de busreis naar Split op het programma, om 8.00 de bus en om 6.30 de wekker.

  • 28 Augustus 2015 - 13:24

    Janny :

    Hoi Thijs,
    Wat een prachtige reis ben jij aan het maken, nog een paar dagen genieten en dan weer huiswaarts.
    Ik heb genoten van je verslagen, wens je nog fijne dagen en een goede terugreis.
    Groetjes Kees en Janny.

  • 29 Augustus 2015 - 11:42

    Thijs Post:

    Dank voor de reactie, leuk om te lezen! Ja helaas overmorgen alweer naar huis, ga er nog twee dagen vol van genieten haha.

  • 30 Augustus 2015 - 10:11

    Ineke:

    Hoi Thijs,

    wat een reis maak jij zeg, super genieten!
    Elke dag genoten van je verhalen over je belevenissen ,alleen al het lekkere eten maakt het voor jou een groot avondtuur...haha.

    Nou Thijs doe voorzichtig de laatste dag en tot kijk.

    groeten van ons, Janus en Ineke.

  • 31 Augustus 2015 - 09:28

    Thijs Post:

    Tof om te zien dat wat ik opschrijf ook daadwerkelijk gelezen wordt haha! Zit intussen helaas al op het vliegveld, dus vanavond weer gewoon boontjes met aardappelen waarschijnlijk. Bedankt en groeten terug ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kroatië, Dubrovnik

Thijs

Actief sinds 28 Okt. 2013
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 104514

Voorgaande reizen:

12 Juli 2016 - 23 Juli 2016

Roemenië 2016

12 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Balkan 2015

18 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Rome '15

04 Juli 2014 - 16 Juli 2014

Zomer 2014

12 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Gibraltar en Sevilla '14

Landen bezocht: