Schaamte voor mijn nationaliteit - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Thijs Post - WaarBenJij.nu Schaamte voor mijn nationaliteit - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Thijs Post - WaarBenJij.nu

Schaamte voor mijn nationaliteit

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

20 Augustus 2015 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Vandaag was de eerste van de drie volle dagen die ik heb om Sarajevo te bekijken. Ik begon de dag met een stukje hardlopen, wat van te voren leek van een gemakkelijk rondje van 7km werd door de hoogteverschillen echt ontzettend zwaar. Ik denk dat ik zeker 300 hoogtemeters gemaakt heb en ik was dan ook goed kapot. Maar wel een hele toffe manier om de omgeving van de stad te verkennen.

Eenmaal gedoucht werd het tijd om te ontbijten. En dus liep ik naar de bakker om daar wat broodjes te halen, voor €1 had ik een soort van worstenbroodje en een broodje gevuld met nog hele hete vloeibare chocolade. Allebei erg lekker. Deze broodjes verorberde ik op weg naar de eerste bestemming van vandaag, de kathedraal. De kathedraal is van buiten geen bijzonder mooi gebouw en van binnen stelt het ook niet heel veel voor. Vanaf hier ben ik doorgelopen naar de 'Eternal Flame'. Dit is, zoals de naam al verklapt, een vlam die altijd brandt. Dit om de, in de verschillende oorlogen gevallenen uit Sarajevo te herdenken. Op zich geen bijzonder ding om te zien, maar de gedachte erachter is natuurlijk wel mooi.

Nadat ik uitgekeken was op de vlam ben ik teruggelopen naar de kathedraal, want naast de kathedraal was een memorial center ingericht over Srebrenica. De toegangsprijs was bizar hoog voor Bosnische begrippen (€6), maar omdat ik erg geïnteresseerd ben in dit onderwerp en omdat er een gids bijzat heb ik het toch gedaan. En ik heb er zeker geen spijt van gekregen. Ook al vertelde de gids weinig nieuws voor mij persoonlijk, de uitleg die ze bij sommige foto's gaf was erg indrukwekkend. Daarnaast draaide er twee films op de tentoonstelling, een over Sarajevo tijdens de oorlog en een over de genocide in Srebrenica. Vooral die eerste bezorgde me dikke kippenvel op de armen. De tweede film zorgde ervoor dat ik een titel had voor het verhaal van vandaag, ik voelde meerdere keren schaamte opkomen voor mijn Nederlanderschap. Alhoewel deze documentaire gepubliceerd is voor de laatste nieuwe informatie, dat de Amerikanen waarschijnlijk willens en wetens luchtsteun tegen gehouden hebben.

Nadat ik uitgekeken was in het memorial center, een uur of twee later, werd het tijd om de Gazi-Husrevbey moskee te bezoeken. Dit is een moskee midden in het centrum van Sarajevo. Van buiten vind ik een prachtig gebouw, van binnen viel die me een beetje tegen. Het valt me op dat dit iets is wat ik vaker heb, maar we blijven het proberen. Vlakbij de moskee ligt de Bursa Bezistan, een gebouw uit 1551 dat vroeger dienst deed als stoffen-markt. Nu zit er een museum in over Sarajevo tot aan de middeleeuwen, maar ik ging enkel en alleen naar binnen voor het gebouw. En ook van binnen is het een mooi gebouw. Het museum kon me niet bekoren, vooral voorwerpen en weinig tekst of foto's. Terwijl ik juist dat laatste altijd erg interessant vind.

Na het bezoeken van al deze dingen had ik honger gekregen en dus bezocht ik dezelfde bakker als vanochtend om weer twee broodjes te kopen. Eenmaal de maag gevuld ben ik naar de plek gelopen waar Gavrilo Princip in 1914 Franz Ferdinand en zijn vrouw vermoorde, de directe aanleiding voor de eerste wereldoorlog. Heel bizar om op een plek te staan met zo'n ontzettende historische lading. Ik ben ook nog even naar binnen geweest in het kleine museumpje, dat op zich interessant is maar wel erg klein. Overigens heeft er tot 1941 een plakaat in de weg gezeten om aan te geven op welke plek de auto precies reed toen Franz Ferdinand werd vermoord, maar dat plakaat heeft de Wehrmacht uitgegraven en cadeau gedaan aan Hitler.

De laatste bestemming van vandaag was de voormalige nationale bibliotheek van Sarajevo. Deze bibliotheek werd in 1992 verwoest door de Serven, waarbij ze meer dan 2.000.000 documenten en boeken onherstelbaar beschadigde. In 2014 was het gebouw volledig gerestaureerd en nu is het weer een prachtig gebouw met een museum over de hele historie van Sarajevo erin. Erg interessant, vooral in de periode van 1900 tot heden is er ontzettend veel gebeurd in dit land en in deze stad.

Intussen was het al 16.30 en was ik kapot van alle dingen bekijken en al het lopen. Dus ben ik in mijn hostel even een dutje gaan doen tot 18.00, om daarna achter mijn hostel te gaan eten bij een tentje wat ik op Tripadvisor had gevonden. Superlekker gegeten en ik betaalde €1,75 voor m'n eten en €1,25 voor m'n Fanta. Ik denk dat ik hier morgen weer terugkom haha.

Morgen staat de tour over de Joegoslavië-oorlog op het programma. Deze begint om 14.00, s'ochtends ga ik denk ik naar het museum over Alija Izetbegović en het gele Fort, vanuit daar schijn je een prachtig uitzicht te hebben over Sarajevo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Thijs

Actief sinds 28 Okt. 2013
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 104543

Voorgaande reizen:

12 Juli 2016 - 23 Juli 2016

Roemenië 2016

12 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Balkan 2015

18 Februari 2015 - 23 Februari 2015

Rome '15

04 Juli 2014 - 16 Juli 2014

Zomer 2014

12 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Gibraltar en Sevilla '14

Landen bezocht: